- Hem
- Systematiskt brandskyddsarbete
Systematiskt brandskydds-arbete
Ett systematiskt brandskyddsarbete kräver att verksamheten går igenom sitt behov av brandskydd, ser till att allt fungerar och att alla i organisationen har den kunskap och det material som är nödvändigt. Ledningen har det yttersta ansvaret, men säkerhetsansvarig, brandskyddsansvarig, skyddsombud och övrig personal är viktiga medarbetare i sammanhanget.
SafetyNet är en plattform som möjliggör digital registrering, rapportering och uppföljning av riskbedömningar, checklistor, egenkontroll, skyddsronder och internrevision. En digital skyddsrond är ett effektivare sätt att arbeta och de flesta checklistorna från Prevent finns med som standard.
SafetyNet används av majoriteten av de största kommunerna och landstingen i Danmark och har drygt 600 000 användare.
Med modulen brandskyddsarbete underlättas arbetet med det systematiska brandskyddsarbetet där följande aktiviteter stöds:
- Brandskyddsorganisationen (Policy, organisation, Byggnads- och verksamhetsbeskrivning)
- Utbildningsplaner
- Brandskyddsregler/instruktioner
- Brandskyddsbeskrivning,
- Drifts- och underhållsrutiner
- Riskanalyser
- Kontrollronder
- Uppföljning
- SafetyNet licensen inkluderar svensk support, konsultstöd vid behov och uppdateringar flera ggr per år.
I SafetyNet kan den som har delegerats utförandet av kontrollen registrera:
- Utförd kontroll
- Resultat
- Nödvändiga åtgärder – Handlingsplan
- Utförare av åtgärder
- När åtgärder ska vara genomförda
Dokumentation av kontrollronder kan genomföras direkt i verktyget eller med hjälp av App för smartphone/surfplatta där fotodokumentation är en möjlighet. Resultatet av regelbundet utförda kontroller redovisas på ett lätt överskådligt sätt samt kan sammanställas i snygga rapporter. Syftet är att kunna klargöra systemfel eller återkommande fel och underlätta redovisning till ansvariga.
Ett urval av våra kunder:
SafetyNet har Sveriges första kompletta integration med Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan
Vid arbetsskador och allvarliga tillbud har arbetsgivaren en skyldighet att anmäla arbetsskador och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket eller Försäkringskassan. Då SafetyNet kan integreras med lönesystem så underlättas denna inrapportering då information hämtas från lönesystemet. När all information är på plats så kan olycka och tillbud anmälas genom knapptryckning direkt till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Kvitto på att anmälan är mottagen erhålls automatiskt.
Fördelar med Brandskyddsarbete i SafetyNet:
- Decentraliserad registrering - Gör enkla formulär som kan fyllas i via internet eller via app i mobil eller surfplatta.
- App finns för Android och Apple med off-line funktionalitet och med möjlighet att infoga bilder.
- Digitala journaler - Samla dokument, filer och all korrespondens på ett ställe.
- Alla upplysningar som sparas kan omgående tas fram ur systemet som statistik eller rapporter.
- Upprätta handlingsplaner med en eller flera lösningsansvariga och oberoende tidsfrister på kort och lång sikt.
- Bilder, nyckeltal och annat relevant material kan bifogas i handlingsplanen så att alla involverade parter har möjlighet att antingen följa utvecklingen eller vid ett senare tillfälle hitta dokumentationen