SYSTEMATISKT BRANDSKYDDSARBETE
Systematiskt brandskydds-arbete
Ett systematiskt brandskyddsarbete kräver att verksamheten går igenom sitt behov av brandskydd, ser till att allt fungerar och att alla i organisationen har den kunskap och det material som är nödvändigt. Ledningen har det yttersta ansvaret, men säkerhetsansvarig, brandskyddsansvarig, skyddsombud och övrig personal är viktiga medarbetare i sammanhanget.
Med modulen brandskyddsarbete underlättas arbetet med det systematiska brandskyddsarbetet där följande aktiviteter stöds:
- Brandskyddsorganisationen (Policy, organisation, Byggnads- och verksamhetsbeskrivning)
- Utbildningsplaner
- Brandskyddsregler/instruktioner
- Brandskyddsbeskrivning,
- Drifts- och underhållsrutiner
- Riskanalyser
- Kontrollronder
- Uppföljning
- SafetyNet licensen inkluderar svensk support, konsultstöd vid behov och uppdateringar flera ggr per år.
I SafetyNet kan den som har delegerats utförandet av kontrollen registrera:
- Utförd kontroll
- Resultat
- Nödvändiga åtgärder – Handlingsplan
- Utförare av åtgärder
- När åtgärder ska vara genomförda
Dokumentation av kontrollronder kan genomföras direkt i verktyget eller med hjälp av App för smartphone/surfplatta där fotodokumentation är en möjlighet. Resultatet av regelbundet utförda kontroller redovisas på ett lätt överskådligt sätt samt kan sammanställas i snygga rapporter. Syftet är att kunna klargöra systemfel eller återkommande fel och underlätta redovisning till ansvariga.
Fördelar med Brandskyddsarbete i SafetyNet:
- Decentraliserad registrering - Gör enkla formulär som kan fyllas i via internet eller via app i mobil eller surfplatta.
- App finns för Android och Apple med off-line funktionalitet och med möjlighet att infoga bilder.
- Digitala journaler - Samla dokument, filer och all korrespondens på ett ställe.
- Alla upplysningar som sparas kan omgående tas fram ur systemet som statistik eller rapporter.
- Upprätta handlingsplaner med en eller flera lösningsansvariga och oberoende tidsfrister på kort och lång sikt.
- Bilder, nyckeltal och annat relevant material kan bifogas i handlingsplanen så att alla involverade parter har möjlighet att antingen följa utvecklingen eller vid ett senare tillfälle hitta dokumentationen